Sidor

tisdag 30 oktober 2012

Helgens pass i sjöar...

Jag hade efter mycket slit och engagemang mött upp med David Lundqvist för 3 dagars fiske. Blev endast 2 1/2 dock eftersom en halvdag gick åt transport och betesfisk-kladd.
Inget vidare fiske blev det denna helg, men det var kul att möta upp David då det var ett tag sen vi sågs.
Under helgens bitande kyla med minus 8 grader på morgonen så praktiserade vi flötestrolling med paravaner från Davids fiskemaskin. Vi fiskade efter pelagiska gäddor över djupvatten.
Ett ganska ovant fiske för mig med många aha-upplevelser.
Summerat kan jag säga att David första halvdagspasset lyckades pressa upp en skaplig gädda på ca 8-9 kg plus nån rejält mindre snipa. Lördagen levererade två gäddor till mig. Först en på ca 7 kg. Senare hugger det på betet under yttersta paravanen 30 m ut från båten. Efter mothugget gör gäddan ett luftsprång och visar hela sig. Svårt att på avståndet bedömma men vi kunde konstatera att verkar vara en bättre fisk så det gav lite puls i fajten och lite tryck i grejorna. Efter vägning och mätning så kunde vikt och längd fastslås till 9,8 kg/110 cm. Så nära tiokilos sträcket med det räkte riktigt aldrig. Så tyvärr försvinner en sån fin fisk från min egen statistik.
Tredje dagen bytte vi sjö och efter två missade hugg på både på ett av mina och ett av Davids spö så landade jag senare på eftermiddagen endast en liten gäddstackare.
I vanlig ordning så på resan hem så planerar man redan för alla kommande äventyr som jag har framför mig denna säsong :)

/Suggan







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar