Sidor

onsdag 24 oktober 2012

Höstfisket tar sin trevande början och galenskapen sitter i..

Tillbaka efter ett par månaders fiskekarens på sjön och nu har även jag inlett mitt höstfiske efter de grova gulprickiga. Som vanligt bekräftades det omgående att galenskapen inte är botad utan sitter i fullt ut. Gav mig ut ca 21 kvällen innan fisket, för att fixa agn till abborremetet som skulle inleda dagen- När jag stannar bilen så har ca 10 liter vatten runnit ut i trunken så nu är nya bilen också döpt...torka satan med allt tillgängligt, svära och slabba. Life is good. Krävdes en hel påse mäsk och över en timmes kastande med nätet för att få ihop ynka 30 sarvar i abborresize. Som bonus knep jag iaf 5 bra rudor och 3 mindre sutare som säkert kommer komma väl till pass i höst:). Efteråt var jag mör i hela kroppen,  hade träningsvärk i armarna och axlarna och jag var nersölad med vatten, gyttja och fiskslem. Det kostar att fiska eller så börjar jag bli gammal och bekväm?

Väl hemma kunde jag glädjas över mera plast som kommit med posten (som att den gedigna betesarsenal jag har inte räckte?). Inget som jag betalat för denna gång utan vinst i en tävling men snart kan man fan öppna privatbutik;).

Ute i bra tid och låg ankrad när det första ljuset trängde igenom. Ett flötmete och ett bottenmete ute efter abborre. Kul och härligt att vara ute på fiske igen och njuta av naturen. Ca en halvtimme lyckades jag hålla pedantisk ordning i Tobbes gäddracer sen var det fullt kaos. Det började när mitt tackel attackerades av en plog och flötet exploderade ned under ytan. En vansinnig och tung fight på underdimensionerade abborregrejor följde och jag fick pressa utrustningen till max för att hindra gäddan från att sno fast i vassen. Trots enorm press höll fc-tafsen och efter mycket om och men kunde jag håva en vansinnigt arg gädda i min lilla abborrehåv. Mätte henne snabbt till 92-93cm innan jag befriade henne från min krok och 2 andra gamla tackel!!. Den arga tackeltjuven svarade med att stänka ned mig när jag returnerade henne och efter detta var det ingen ordning alls i båten. Tar ett par turer att bli varm i kläderna och strukturera sina grejor i båten.

Resten av dagen blev det jerk och slutresultatet blev 8 gäddor på lite nya platser. Hade en fin följare på minst 95 centimeter 3 ggr i ett område men hon verkade bara hålla revir och vakta sina domäner. Nästa gång ska hon upp. Nu är vi igång!/Henkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar