Sidor

söndag 12 januari 2014

Skgpass igen

Stack ut på fiske i torsdags eftersom meterologerna på SMHI börjat gissa, spekulera i att vinterväder var i antågande. Prognosen på onsdagen lovade mulet väder och 3-4 m/s vind vilket kändes lovande. På morgonen var prognosen ändrad till regnskur vid 14 men det såg ju ändå ok ut. Inledde fisket vid 08.30 och efter ca 30 minuters sökande hittade jag gäddorna långt in i en stor vik på bara 30-50cm djup. Den följande timmen var fantastiskt rolig och plogar, välvningar och plask följdes av stenhårda hugg och rusningar på grunt vatten. Hade nog minst 20 kontakter och landade 9 fiskar av bra snitt med en 5+ i topp. Känslan var riktigt bra och jag började undra vad detta skulle sluta med? Men lika snabbt som det började och lika enkelt som det kändes så var plötsligt all aktivitet slut och fisket extremt svårt. Letade vidare och provade både djup på ned till 5 meter och andra grunda platser men det var stendött. Vad var detta? Speciellt områden med både djupt och grunt vatten anslutande brukar ju alltid hålla fisk men det var helt stiltje.

Svaret kom vid 11 när himlen öppnade sig för ett tropiskt regn. Tack för den kvasivetenskapsmän!!! Meterologerna kan ju inte känna sig nöjda med det sista årets prognoser. Som jag sa till Micke- "en halvsenil hamster i bur kan ju gissa bättre. Springer den åt höger blir det bra väder, springer den åt vänster blir det dåligt..."Fullständigt hopplöst att fiska under sådan förutsättningar och det kändes uppenbart att gäddorna kände av det massiva lågtrycket långt före mig.

Men eftersom jag var långt från rampen tuggade jag på ett tag till och verkligen försäkrade mig om att allt blev dyblött innan jag gav upp med bara ett par snipkontakter som vidare resultat.

Tråkigt att det oföutsedda vädret helt skulle ändra dagens förutsättningar men det är bara att acceptera och hoppas att man någon dag kan få träffa rätt och få den där länge efterlängtade skgmadamen. Det är jävligt många pass som jag sparat ihop i Blekinge, Kalmar och andra skg nu utan att ha fått en vettig fisk. Visst har jag varit med och tagit några fina men allt som oftast har vädret eller ngt annat ställt till det. Men jag lever på hoppet att jag sparar och sparar och att jag en dag ska få den ultimata utdelningen och ta en kloss.

/Henkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar