Sidor

måndag 6 januari 2014

Skärgårdshelg

Åkte till gode vännen Martin i fredags kväll för gäddfiske lördag, söndag. Blev nog närmre 02.00 på fredagen med en och annan wisky och taktikuppläggsprat så det kändes lite segt när klockan ringde 06.45 men lite kallvatten i ansiktet och någon kopp kaffe inannför västen så var man igång. När vi väl hittade ett område med fisk så började det hugga på bra men ganska snabbt blev gäddorna kinkiga och resten av dagen förblev så. Martin krokade betydligt fler fiskar än jag men jag hade nog kontakt med fler. Kändes som att vad jag än gjorde så ville de bara inspektera mina beten och stöta på dem. Hittade inget bete som kändes extra hett utan bytte som vanligt som en tok. När inget annat funkade så provade jag med dobb och fluga och gissa vad som hände? En krokad gädda på flugan och sen 2 hugg på den bajsbruna plastdobben...Bara att lägga ned det projektet. Här spenderar man tusentals kronor på beten och så är allt de vill ha en brun kula plogandes i ytan...Nästa gång ska jag fiska utan flugan och ha krok på dobben;). Totalt ca 30 gäddor landade med en topp kanske 6kg. Kammade av stora områden och letade mera aktivt efter fisk.

Igår bytte vi taktik och körde mera statiskt efter fisk med bättre medelvikt. Färre hugg men det kändes som större chans att fånga något bättre. Efter 5 sega timmar kom också belöningen när Martin exalterat skrikar från fören- "Hon tog och den är bättre". Precis när han bytte taktik och bara långsamt vevade in jerken kom en stor skugga under båten och fullkomligt inhalerade betet. Stora gummihåven kom väl på plats för att säkra damen och befria henne från krokarna efter att vi röjt plats i båten och förberett med utrustning. Betet satt djupt men lite lirkande befriade henne utan minsta skada och någon minut senare var hon mätt, vägd och återsläppt. 104 och lite slank gjorde en dryg åtta men en vacker fisk och ett fantastiskt hugg! Nästa gång tar vi gammelfarmor.

Idag har det tråkiga efterarbetet med idel våt utrustning tagit fart men redan längtar jag ut igen. 50 landade gäddor kan låta mycket på en helg men slår man ut det på 16h fiske på två man och hundratals kast så landar man ju bara 3 fiskar i timmen och då känns det verkligen inte som att det hugger ofta.

/Henkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar