Sidor

söndag 26 januari 2014

Nygammal rulle till gäddmetet.

Tänkte föreslå en grym rulle till gäddmete som inte kostar en förmögenhet.
Jag hade för några år sedan en likadan rulle som jag bytte bort vid ett svagt tillfälle.
Tyckte väl att jag gjorde en bra affär vid det bytet:)
I alla fall så är det en shimano baitrunner 6000D jag köpt igen.
Rullen finns med i 8000-12000. Tror bara det är spolen som skiljer dem åt.
Även 4000 finns men den tycker jag personligen är för liten till att meta gädda med.
Den har inte samma styrka i bromsen heller.
Har sett att dom fiskar Marlin, tonfisk mm med denna rulle.
Då kan det behövas lite mer lina på spolen:)
Det är egentligen urbaitrunnen, bygger på enkel och stabil konstruktion, frambromsad vilket jag börjat uppskatta mer och mer. Bromsen klingar metalliskt härligt när man vrider på spolen.
Låter som kvalité i mina öron.
Rullen har enkelvev med en stor knopp att hålla i som jag tycker är kalasbra. Lätt att få tag i och bra grepp.
Stör man sig på den större knoppen så går det att köpa med mindre.
På den första sådan rulle jag hade tyckte jag att baiten var en liten aning för hård vid det lättaste läget.
Vill inte att fisken ska känna ngt motstånd när den tar mitt bete. Händer att dom spottar då.
Baiten på den nya rullen är betydligt lättare. Man kan enkelt sätta fart på spolen med baiten intryckt och spolen snurrar ngt varv.
Verkar som dom gjort några mindre modifieringar sedan den första, annat vred till baiten bl.a..

Jag köpte rullen på Ebay och hade den hemma för 1311kr. Det tog ca 2v.
Handlade av den säljaren som hade bäst pris och var Top Rated.
Blev ca 70kr mer än om jag handlat av den billigaste.

Skulle rullen behöva repareras så finns det delar på Ebay till ok peng och min första rulle äger en vän till mej.
Tror den är fiskad med minst tre år nu och den fungerar perfekt fortfarande.
Tobbe



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar