Sidor

söndag 8 december 2013

Ismetepulka

Just nu i Stockholm där jag bor känns det som ett mellanläge.
Det har ganska nyligen blivit kallt och isarna har börjat lägga sig på vissa ställen. Dock är de fortfarande på många håll aldeles för osäkra att gå ut på.
Så denna weekend som vädermässigt har varit värre på andra håll i landet stannade jag hemma.

Istället släpade jag upp ismetepulkan från källaren och monterade dit 2 st 3-sets spöhållare från Berkley på den.
Och det blev grymt bra!

Om ismetepulkor har jag sett många skräckexempel där fiskare har suttit hemma och varit kreativa i 23 graders värme och tänkt ut allt möjligt lull lull på den. Jag har tom sett plåtpulkor med hjul.
?? Hur tänkte man nu??
 
Vad jag tycker man ska tänka på är att göra pulkan så enkel och ren som möjligt. Spöhållarna har jag bara fäst med skruv i de översta hålen och in under pulkans fläns. Det räcker så för att de ska sitta fast hårt. Så inga skruvar eller muttrar som sticker ut.
Om skruvarna skulle sticka ut så lätt att de samlar is och snö.
Och det är just det som det känns som många inte tänker på när de designar pulkan hemma i stugvärmen.
Det är inte alltid man kommer ut som det är finväder med blankis med möjligtvis ett tunt lager pudersnö på.
Ibland är det smältis och smältsnö. Ibland djup snö så in i helvete och vid tillfällen snöar det enormt mycket. Blötsnö och vatten fryser till och det blir isbildning på allt som är blött.
Det ska vara enkelt!
Enkelt att rensa från snö och is. Inga leder eller svåröppnade lock som kan frysa och för tusan inte några hjul.
Denna blir då lätt att tömma och lägga in i bilen. Klarar djup snö och inga utstickande delar som samlar is och snö.
Lätt att själv bestämma om man vill ha med en större eller mindre väska. Man behöver inte fastmontera plastboxar med lock och sits. Svårare att lasta och om man vill omfördela.

Som sagt gör det enkelt och skit i skrytbyggen.

/Suggan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar