Sidor

tisdag 31 december 2013

Hårdsatsning betalade sig under årets sista timmar.

Den senaste månaden har teamet kämpat stenhårt i tuffa väderförhållanden. Alla har velat ta hem titeln i Pike13(www.piketour.se) och den inbördes prestigen i teamet har också varit stor. Då jag tillbringat mycket av sista tiden på sjön har jag kaxigt fått hävda att jag kommer komma tillbaka från havet sjukt laddad, motiverad och med mycket energi. Väl hemma och efter traditionsenligt julfirande blev jag olyckligt febrig och förkyld varför mitt tänkta fiske fick skjutas upp. Frustrationen var påtaglig och den underlättades inte av att jag visste att Gustav och Micke härjade på varsitt håll och envisades med att skicka rapporter om hur hett allt kändes. Suggan har på kort tid lagt 6 heldagar och Gustav ännu fler men resultaten har uteblivit i form av fisk över 8kg. Genom min utsatta situation och de krympande möjliga fiskedagarna har mitt försvar varit ironisk kaxighet. Jag har t ex sagt att jag fiskar stora gäddor och att jag väljer dag med omsorg och att jag ska visa pojkarna var skåpet ska stå. Fölr mig hör sådana gliringar fisket till och hjälper till att trigga alla. Men därför var det också med stor förväntan men också med viss prestationsångest som jag drog iväg på en 3 dagars satsning årets allra sista dagar.

Meterologerna lovade sol 29e december där jag skulle vara och det i kombination med det milda vädret ingav förhoppningar. Allt kändes kalasbra men när jag på morgonen stod vid Löddeå var jag nästan på väg att börja gråta- ån var riktigt hög, vattnet grumligt med max 15cm sikt och istället för sol var himlen täckt av blygrå regntunga moln. Jag kände att jag inte hade något annat val än att försöka men 2 dgr senare kunde jag bara konstatera två saker- att vädret var riktigt bistert och att jag inte haft tillstymmelse till fiskkontakt. Nu var goda råd dyra. Idag hade jag bara möjlighet att fiska halva dagen och jag visste ju vilka (rättvisa)häcklingar jag skulle få av Gustav och Micke om jag inte presterade. Ett stort problem var också att mina mesta fiskesaker låg i Kalmar. Mitt beslut blev att fiska ett fiskevatten jag inte fiskat på  länge. Problemet är att det innefattar en lång krävande promenad och att jag egentligen bara hade utrustning för båtfiske. Men, men. Jag satt uppe tills ögonen blödde och knöt om och minimerade min packning för att kunna landfiska. En jobbig grej var att jag ville bottenmeta men jag hade inga larm eller banksticks alls. Nåväl nöden har ingen lag och kl 8 imorse stod jag sömndrucken och efter en helvetespromenad beredd att kasta ut. Istället för banksticks fick det bli gamla grenar som spöstöd.

Blott 15 minuter efter utkast kom belöningen och spötoppen böjde sig kärleksfullt innan linan började ticka ut. Krokningen satt och fajten var tung och bra men kontrollerad. Trodde jag drillade en fisk kring 8kg men tji fick jag när jag planade in henne och drog in handen under gällocket. 112cm vacker dam gjorde min nyårsmorgon. Vikten var ett hekto under tolv och det räckte "bara" till en andra plats i tävlingen men jag var nöjd ändå och vinnaren har fått svettas till nu;). Kass bild men så blir det när man är ensam med själutlösare och vill ha i fisken snabbt. 2014 ska bli ännu bättre!!! Tack teamet för alla underbara stunder och fortsatta galna projekt.

1 kommentar: