Sidor

fredag 4 april 2014

Det närmar sig.

Hej. Jag har fiskat ganska frekvent hela våren men inte lyckats alls i min mening.
Har gjort två satsningar i Lödde vår utan att lyckas landa ngn godbit. Det klev visserligen av en bra fisk några meter från båten när Gustav stod redo med håven.
Men man vinner inget på att ha lottnummer fyra om det är nummer fem som vinner!

Här i Kalmar släppte isen väldigt tidigt i vår, gick att fiska i sundet redan i februari.
Jag har länge sagt att jag ska ge sundet en chans om isen släpper tidigt så i vår var det dags.
Tror att toppen jag fick i sundet var runt 6kg. Långt ifrån vad som var målet. En 12+ hade suttit fint.
Den som verkligen lyckades i Kalmar var Sylen, Chrille sylvander.
Han lyckades lura en enorm drömfisk på hela 14,7kg i sundet på jerkfiske!!
Sanslöst vacker fisk. 

I dagarna blev det äntligen lite gäddmete. Jag tacklade  ett av spöna med större betesfisk runt 25-30cm och runt 20cm på det andra.
Landade ganska omgående fyra mindre gäddor runt 3-4kg och bestämmer mej för att förflytta mej då jag inte få rätt känsla där jag nu fiskar.
Låter ett flöte släpa bakom båten när jag glider till nästa planerade ankring.
Har alltid med ett spinnspö som jag fiskar av platser med som jag inte når med flötmetet.
När jag fiskar på lite djupare vatten runt 3-5 meter så vill jag ett bete som sjunker relativt snabbt.
Jag är långt ifrån en betesbytare och varför byta ett för mej vinnande koncept;)
Sjunkande Wolf tail åker på, denna gång riggad med xl tail.
Har en snipa på som kliver av. Nästa kast lägger jag vid en kant jag tidigare tagit bättre fiskar.
Två vevtag sen suger det till i spöt, långa slag och äntligen en bättre fisk.
Hon stångar på bra på djupet för att sedan glida in i håven.
Ser direkt att det inte är en 10:à men nära. Tjock och romstinn står hon fint i håven.
Väger henne i Ikea påsen och fotar henne sedan i håven. Hon släpper lite rom så jag vill inte styra med henne mer än nödvändigt. 9,2kg. Skattar henne till ca 100cm

Vid nästa ankring hinner flötet glida ca 20 meter innan det dyker distinkt. Känns tungt även denna gång. Ser vid båten att det är en längre fisk än 9,2:an.
Hon sitter bra så jag handlandar henne. Ser att hon har lekt men hunnit att frossa lite i alla fall.
Vågen stannar denna gång på 9,4kg. Mäter denna fisk som är 108-109cm.
Fiskar vidare och landar lite fisk. Den rätta vill inte kliva på idag heller, börjar bli en vana som ska brytas!
När jag steker lite korv i båten så lägger jag ut ett Bm på borre. Landar några st men är lite tidigt för dom större här.

Jag förespråkar alltid alltid att fiske ska vara roligt och inte bara en jakt på dom riktigt stora.
Måste ändå säga att visst hade jag tyckt att dagens fiske varit betydligt trevligare om dagens toppfiskar passerat 10-12kilos sträcket!

Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar