Sidor

tisdag 22 april 2014

110cm Gädda

Nu var det dags för mej och Sville att ta ett pass tillsammans. Mete och spinn var det som gällde.
Måste säga att jag tycker det är grymt roligt att spinnfisk,att det dessutom är hett gör inte saken sämre!
Nu när nästan samtliga fiskar har lekt så väntar jag sällan mer än 5 sekunder innan mothugg.
Efter lek är dom glupska och fullständigt svullar i sig det mesta som kommer inom räckhåll.
Vill inte riskera att krokarna hamnar långt ner i fisken.
Sedan hård press för att minimera tiden på fighten så dom inte drar på sig för mkt mjölksyra.

Vi började med flötestrolling samtidigt som jag spinnfiskar. Första fisken för dagen hugger distinkt på spinnspöet. En fräsch fisk runt 6kg har klippt det gamla vanliga betet:)
Vi ankrar sedan båten och metar mer stationärt. Vi landar några mindre fiskar som samtliga har lekt.
Lite senare på dagen ser vi massor av betesfisk. Vi lägger oss där och även där får vi några mindre gäddor. 
Vi ser sedan lite lek där en mindre gädda plaskar i vassen. Lägger mitt flöte en bit utanför i hopp om att den rätta står där, olekt, fet och lång:)
Efter ca 20 min dyker mitt flöte, lugnt och makligt ser jag flötet under ytan som försvinner.
Nitar snabbt och fisken sitter. Känns tungt och jag skymtar en längre fisk under ytan.
Säger till Sville att ta fram håven. När hon kommer fram till båten ser hon riktigt stor ut, grov rygg och lång!
Ser ut som en 11-12kg:s!
Ser nu att den sitter väldigt ytligt krokad och med endast en krokspetts!
Blir smått stressad och släpper ngt på sliren. På tredje försöket ligger hon i håven:)
Fin fisk men lekt och smal. Gissar på en vikt mellan 9,8-10,2kg.
Vågen stannar på 9,7 kg/110cm.
Svilles topp för dagen blir en fisk runt 6kg.

Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar