Sidor

fredag 28 november 2014

Ny sjö levererar bra fisk!

Har hunnit med två turer hittills under veckan. Första turen var på en trevlig klarvattensjö med chans på både gädda och gös. Med på turen var nyfunne fiskekompisen Jakob som jag lärt känna via min flickvän. Han har fiskat en del tidigare men har kanske hållit intresset på en något mer "normal" nivå till skillnad från en annan:) Därför har det varit mycket nytt i form av utrustning och tekniker jämfört med vad han tidigare varit van vid. Trots detta har det fungerat alldeles utmärkt att fiska tillsammans och även om tidigare turer inte bjudit på något vidare resultat han vi haft riktigt trevliga stunder i båten. Därför var det med stor revanschlusta vi gled ut på sjö i början av veckan. 

Omgående hittade vi ett område som höll bra med betesfisk. Vi sökte fisken i frivattnet över ganska stora djup men det var först när vi körde in över en grundkant som hugget kom. En välkonditionerad gädda kring 4-5 kg landas och återutsätts. 


Väl ute på frivattnet igen runt betesfiskstimmen sliter det tag i min paravan. Fisken svarar med ett par rejäla huvudskakningar och jag säger till Jakob att det är gädda. Lite senare kan jag dock konstatera att det är en gös i trekilosklassen som gapat stort över min Cisco Kid 1800! 


Lite förvånande är att gösen visade tydliga tecken på tryckskada trots att den inte tog betet djupare än 6-7 meter.. Men sånt händer och ingen blev gladare än Jakob som fick med sig lite gösfilé hem.
Kring lunchtid skiftar vädret karaktär och den tidigare så värmande solen byts ut mot en betydligt kallare dimma som glider in över sjön. Med dimman avtar aktiviteten helt och vi bestämmer oss för att bryta för dagen. Under dagen ringde flickvännen och meddelade att hon var tvungen att hoppa in på jobbet dagen efter så det var med andra ord fritt fram för ytterligare ett pass:) Jakob som fått upp gnistan ordentligt efter dagens tur föreslår en runda till fiskebutiken under hemfärden. Med ett nytt trollingset och ett gäng heta gäddbeten är vi redo för morgondagens utmaningar! Kvällen spenderades framför datorn för att forska fram ett nytt spännande vatten att testa dagen efter. Det kräva alltid en del efterforskningar innan man tar sig ann nya vatten. Att komma till en helt ny sjö är en utmaning så för att öka sina chanser till att lyckas gäller det att läsa på så mycket som möjligt innan betena är i vattnet. 

Ibland är det lätt att hitta information om vattnet men ofta saknas viktiga uppgifter som djupkartor, sjösättningsmöjligheter m.m. och därför är det alltid lite spänt om allt ska klaffa. 
Med detta i tanken valde vi att komma iväg tidigt på morgonen och efter ett par felkörningar har vi till slut köpt fiskekort och båten är i vattnet. 
Fisket koncentreras till sjöns djupare parti och vi hittar omgående bra med betesfisk i området. Det känns därför riktigt hett när vi lägger ut våra beten efter båten. Men ett par timmar går utan kontakt och det ena betet efter det andra testas utan framgång. Det hela blir inte bättre när jag missar två tunga hugg, tankarna börjar snurra och vi undrar vad det är som inte stämmer. Trots detta tror vi på området och fortsätter snurra runt i djuphålan i hopp om en huggperiod. 
Klockan närmar sig lunchtid när jag får ett bra hugg på ytterspöet och denna gången sitter fisken. En trind fisk kring tre kilo lyckas sprattla sig loss intill båten när jag ska ta loss paravanen. Känns kul att få se en fisk från sjön även om storleken var blygsam. Jag verkar hittat betet för dagen och har ett gäng kontakter och landar ett par fiskar på kort tid, dock inga större. Fisken verkar kommit igång och hugger ganska bra nu, i alla fall på min sida. Jakob börjar misströsta lite efter att jag landat min femte gädda och efter att ha testat hela betesarsenalen börjar han om på de betena han hade förtroende för under morgonen. En klassisk fiskmagnet Nils Master 15 cm sitter på ytterspöet och en Savage Gear Butch 21 cm släpar bakom båten. 
Tobbe ringer och jag berättar om hur dagen varit. Under tiden missar jag ett snabbt hugg på innerspöet och strax därefter är det äntligen Jakob tur. Nissen levererar på ytterspöet och Jakob landar en mindre gädda. Tobbe hänger med i luren för lite "livefiske" och det får han fortsätta med eftersom det alltid brukar ge bra utdelning när han är med på tråden :) För att underlätta landningen håller jag undan Jakobs innerspö och när jag ska sätta tillbaka det i spöhållaren igen ser jag hur toppen sakta börjar buga sig. Misstänker att den hakat i något skit men drar reflexmässigt till ett mothugg och det svarar med ett par tunggung! Räcker spöet till Jakob som börjar drilla in fisken. Tre hugg på 10 minuter! 
Pratar vidare med Tobbe och skrattar åt att han har bra inflytande på fisket. Hör hur fisken tar lina i ett par rusningar och ser hur fisken vältrar sig i ytan långt bakom båten. Jakob inte fått in någon lina på ett par minuter och jag inser att det är dags att avsluta samtalet och börja rensa undan spöna, det här är fisken vi väntat på! 
När gäddan kommer in till båten hinner vi se att det är en kort och tjock fisk innan den sätter av i ytterligare en rusning. Tippar vikten till 7-8 kg men Jakob tror att det rör sig om en större fisk. Välkonditionerade fiskar med bra ryggbredd har en tendens till att se korta ut och det är lätt att undervärdera vikten och Jakob får rätt!

106 cm

Smått nöjd kille?
Damen väger in på 9,66 kg och vi kan inte annat än var brutalt nöjda med det resultatet på den nya sjön! Rätta proportionerna för att man ska känna att det går att ta riktigt stor fisk i sjön! 
Vi kommer definitivt tillbaka!!


/ Gustav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar