Sidor

söndag 23 november 2014

Äntligen fiske!

Fyra veckors jobb på Nordsjön är avklarat och nu väntar en lika lång ledighet. Förhoppningen är att jag ska hinna avverka en hel del pass på dessa veckorna och knipa ett gäng grova gäddor.  Vi jobbar på att planera in en teamträff för att sammanstråla i jakten på höstgäddorna. Blir alltid ett pusslande för att få ihop det med logistiken för alla fyra med jobb, familj osv. Samtidigt ska det stämma med väderförhållande som ofta kan sätta stopp för fisket under hösten. Men vi håller tummarna för att få till en gemensam satsning, något som behövs mellan alla slitsamma ensamturer.

Ett försöka att stimulera fiskesuget som uppstår när jag är ute på jobb blir naturligtvis att shoppa loss lite. Det var med andra ord lite julafton när jag kom hem från sjön i veckan :)


Två dagars fiske var inplanerade, taktiken var klar sedan länge och nu skulle den sättas till verket!
Dag 1 fiskade jag själv och plasttrolling stod på agendan.



Dagen förflöt utan så mycket som ett pet i grejerna.. Hade svårt att hitta koncentrationer av betesfisk, vilket gjorde att känslan inte fanns där. 

Dag 2 hade jag sällskap av gode vännen Ola Lärka som till min stora glädje hade fixat femtontalet fina betesfiskar som skulle få jobba under dagen! Ibland har man det bra och får det serverat :) 
Planen var dock att till en början fortsätta där jag slutat dagen innan, alltså med plast, för att försöka hitta intressanta platser för dagen där vi sedan skulle presentera våra betesfiskar. 
Det tar inte lång tid innan ekolodet tecknar upp ett fint betesfiskstim. Vi kan via sidoseendet se att stimmet befinner sig ett tjugotal meter ut på högersidan där Olas paravan fint glider fram och inte långt därpå knycker paravanen till i ett härligt hugg. Ingen jätte men en skön start på dagen att få landa fisk särskilt med tanke på mitt tröga fiske dagen innan. En kvart senare sliter det till i mitt spö men tyvärr missas krokningen.. Känslan infinner sig och vi hoppas dagen ska fortsätta med bra action. 
Vi släpar våra plastbeten ett par timmar utan någon mer aktivitet innan vi beslutar oss för att rasta våra vänner i spannen. Betesfiskarna leverera och jag landar två fina gäddor under eftermiddagen, båda kring 8,5 kg. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar