Sidor

torsdag 5 juni 2014

Specimenfiske i ordets rätta bemärkelse

Fick ett ryck och bestämde mig för att testa på borre trots att vi var 4 dagar in i Juni. Vissa leker ju sent och man vet aldrig vad som kan hugga. Betesfisket gick strålande och efter bara en kort stund hade jag fått ihop hundratalet bra beten.
Beten fixade
Stack med ro i sinnet till den tilltänkta fiskeplatsen. La ut första spöet med en löja och ska precis börja tackla nästa spö när det ringer. Tobbe där och undrar om jag är ute? -Ja, hinner jag svara innan mitt spö bugar till och jag drar dit ett bra mothugg. - Hugg, den känns tung, jag ringer upp hinner jag säga innan jag kastar luren. Drillar mjukt fisken och snart skymtar jag en grotesk borre i vattnet. Får upp den till ytan och hinner tänka tvåkilos klass. Några nervösa sekunder med fisken bara en halvmeter från håven innan den sakta glider ned. Yes, vilken början och vilken otrolig abborre. En riktigt grov, fotbollsliknande monsterabbore med sjuka proportioner. Mäter henne snabbt till knappt 48cm men groteska 38 i omkrets. Här var det en borre som inte hade lekt! Vågen dras till ynka 40 gram från 2kg och min lycka är stor. Eftersom jag är själv väljer jag att bara ta ngr snabba mattbilder på den fantastiska borren och returnerar henne sedan varsamt för hennes lekbestyr och chans att föra sina fantastiska gener vidare. Noteras kan att 3 timmars passet inte gav någon mer fisk så utdelningen var verkligen optimal.
Så ska de se ut! 48cm/38cm/1960gram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar