Sidor

lördag 28 juni 2014

Sommargös

Under årets sommarmånader lägger jag ner gäddfisket nästan helt och hållet av flera anledningar. Sommarfisket på gädda har aldrig tilltalat mig på samma sätt som fisket under årets kallare period då gäddan sällan håller bra kondition på sommaren. Visst bjuder fisken upp till mer kamp i det varma vattnet och spektakulära hugg är frekvent förekommande men med detta kommer även en ökad risk för att fisken inte klarar en återutsättning. Som gäddfiskare måste man ha detta i beräkning och det ställs högre krav på att hantera fisken på rätt sätt! Försök att inte dra ut på fajten och sträva att få tillbaka fisken i vattnet så fort som möjligt.

Eftersom jag lägger gäddspöna på hyllan så passar jag på att fiska efter andra spännande arter som annars brukar prioriteras bort till förmån för gäddan. Gösen är den art som jag brukar lägga mest tid på under sommaren. En häftig och utmanande sportfisk med sitt beryktade lynne!
Har varit ute ett par pass med skapligt resultat och fina fiskar men toppfisken har saknats.
I veckan som gått har jag varit ute på ett pass tillsammans med Patrik. Målet var att komma i kontakt med bättre fisk och vi skulle testa flötestrolling för första gången i den tilltänkta sjön.
En knapp timme spenderades åt att fylla hinken med ett gäng fina betesfiskar i lagom storlek.
Med två spön var kunde vi pröva olika djup och på så vis få en uppfattning om vilket djup som fungerade för dagen.
Efter en knapp halvtimme kommer första hugget. Jag uppmärksammar att Patriks flöte går aningen djupt och strax efter ploppar det till och dyker för att sen komma upp igen. Vi stirrar på flötet undrandes om det var hugg eller ej. Det dröjer inte länge förrän vi får det bekräftat, nu sticker flötet ordentligt i ett aggressivt hugg och baitrunnern hinner släppa ut lite lina innan Patrik hinner göra mothugg!
Fisken har tagit en mört som presenterades 3 meter under ytan och bjuder upp till en trevlig fajt innan jag kan säkra den i håven. En lång fisk som väger in på 4,3 och mäts till 76 cm tyder på att den inte hunnit äta upp sig efter leken. En smakstart som följs upp av ytterligare ett hugg strax därefter!


Även denna gång kommer hugget på Patriks bete. Jag sitter vid årorna och ger båten en sakta framfart över den stilla vattenytan. Det knycker till i Patriks spö och jag bromsar in båten för att se om det var ett hugg eller bara ett kraftigt stirr. När inget händer börjar jag sakta ro igen och vi ser att flötet går under när linan sträcks upp! Fisken står bara och håller betet! Patrik nitar och svarar att det är en mindre fisk, följer med ganska snällt. Blir lite stökigt när den går in i en annan lina men det går bra och vi kan reda ut trasslet och vevar in de andra spöna. En stund har gått och fisken har inte visat sig, så vi misstänker att det är en skaplig fisk. Patrik sätter lite press för att få fisken att lämna botten och när den bryter ytan ser vi ett grymt huvud innan jag håvar fisken! Glädjen är stor och vi ser att det är en riktigt lång fisk som även denna är mager. Troligtvis en gammal krigare då den ser ganska sliten ut och har ett groteskt huvud. Men en grym fisk som vi snabbt väger till 6,2 och mäter till 88 cm! Lyckan är gjort och vi kan inte annat än vara riktigt nöjda! Vi fortsätter ro runt med våra betesfiskar på släp men det ger inte mer än ett par mindre gäddor och ett missat göshugg. Men vi kan summera två fina gösar innan vi beger oss hemåt!


/ Gustav


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar