Sidor

torsdag 13 mars 2014

Massa gäddor och Abumaticglädje

Uppdaterat lite dåligt men haft mycket privat och med jobb och varje tillfälle till fiske måste ju utnyttjas denna tid. Kört lite i skg mest halvdagar före eller efter jobbet. Fått mellan 6 och 14 gäddor per gång och med hyfsat snitt. Inte haft flyt och stött på någon riktigt stor men haft kontakter med 7-8 kilos fiskar iaf och det är ju fina skgfiskar. Kom en drömfisk från skg för bara några dagar sedan 117-14,7kg och fantastisk täckning. Finns bland annat att beskåda på Piketrackers blogg. En sådan dröm inspirera förstås och saken blir ju inte sämre av att den högg ett jerk på grunt vatten. Vårfisket är ju fantastiskt roligt med de visuella huggen och vansinniga attackerna samtidigt som de är grymt lynniga ibland och bara vill ha ett visst bete fiskat på ett visst sätt. Detta är första gången sen jag flyttade till kalmar som chansen på fiske i öppet vatten i mars funnits och det måste förstås utnyttjas maximalt. April, Maj är ju tyvärr fiskeförbud i Kalmarsund.

Var ute heldag idag och det gick som framgår nedan. Abumatic challenge är ett roligt inslag på Facebook och Rasmus Ljungqvist är upphovsmannen om någon undrar. Skönt med en maximalt opretto tävling:).

Tävlingen hade fallit lite i glömska men igår kväll när jag förberedde mig inför dagens fiske slog det mig plötsligt. Mitt set åkte fram och linan byttes till färsk 0.30nylon och en ny tafs monterades. Idag stod skgfiske på programmet och tanken var att prova setet om jag hittade en plats med mycket fisk för att ha bra chans på en premiärfisk. Kom till en vik där jag såg flera moln av gäddor som flyttade sig och hade kontakt och hugg flera kast i följd så setet åkte fram. Draget blev ett svart Flamingo. Första kastet kändes ovant och det blev en rejäl luftbåge innan draget damp ned. Började spinna in och snart blev det tungt. Bottenkänning? Inte lätt känna med ett spaghettispö och nylonlina men jag chansade på ett mothugg och fortsatte veva. Då började det knycka rejält och spöet stod som ett cykelhjul. Gäddan tog lina flera ggr trots hårdast möjliga broms men efter lite stök kunde jag landa en 3,8 kilos fisk. Dagens största hittills och en fantastisk fiskeglädje. Kändes på ett vis som att slå PB på nytt och jag fick minnesbilder av hur jag som lite stod och drömde om en ouppnåelig trekilos gädda med samma set som nu. Här stod jag nu med barndoms drömfiskJ.

Fortsatte fisket med vanliga grejor och landade nog ett tjugotal gäddor. Kändes som jag fiskat av stället men beslöt mig för att prova några kast till med Abumaticen och Flamingodraget. Hann kanske göra 3 kast innan det sög i utav helvete och bromsen började knarra plågat. Vad nu, en bättre fisk??. Efter en högdramatisk fajt med långa rusningar och dödsrullningar av värsta krokodilsort så kom en rätt lång fisk tungt mot båten. Såg att gäddan snurrat sig så att linan strök otäckt nära tänderna så jag tog ingen risk utan kastade mig mot håven som jag normalt bara använder för exceptionella fiskar och kunde säkra henne. Yes nytt barndomsPB igen och en riktigt fin skgfisk. 88cm lång och 6.05kg tung. Det var länge sedan jag kände sådan här genuin fiskelycka. Underbart!! Totalt gav dagen 32 fiskar och de tre största tog samtliga på Abumaticsetet trots mycket begränsad fisketid. Här köper man dyra grejor och beten och kastar sig fördärvad och så levererar ”lekgrejorna”. Onekligen en tankeställare. Noteras kan att jag provade Flamingodraget på mitt haspelspö med flätlina men då fick jag inga hugg! Nu är jag med i matchenJ






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar