Sidor

torsdag 20 mars 2014

Äntligen en vettig fisk.

Här i Mina trakter har det för första gången på flera år fungerat att fiska utan is en längre tid innan förbudet på gädda och abborre träder i kraft första april till sista maj
Ett förbud som jag anser har gynnat beståndet på dessa arter.
Fisket är bättre än på väldigt länge, även om det inte är samma storlek på gäddorna som det var förr så är det mkt fisk nu.

Jag har lagt ca 5 kortpass borre men inte fått ngt vettigt alls, tror toppen är runt 1400gram.
En bra fisk i vissa vatten men inte här i Kalmar.

Gädda har det blivit så mkt jag har fått tillåtelse till av chefen:)
Alltså alldeles för lite! Jag har fått fiskar runt 5-7 kg i bästa fall, mesta på spinn.

Nu i fredags blev det ett 5 timmars pass gädda, körde mete och spinn.
Första fisken klipper mörten efter några minuter sen börjar festen:)
Kastar lite medans jag metar. Det hugger på spinnspöet och en ljus fin gädda runt 5 kg har fullständigt slukat min sjunkande Wolftail.
Vid ett tillfälle när jag ska flytta mej så startar jag bensinmotorn och kör i 3-4 knop.
Har då flötet släppande efter. Betet snurrar och far i ytan på 4 meters djup. Plötsligt börjar baiten ljuda frenetiskt. En gädda runt 6 kg har stigit från botten och klipper mitt bete som vid detta tillfälle är en borre på 3 hg.
Gäddorna ser, hör och känner av vibrationerna mer än vad man ibland tror.
Gäddan var brun av lera från botten på buken och några iglar kröp på henne.

Dagens största är en dam på 8,9 kg som bjöd på en härlig fight. Trodde för en kort stund när hon låg i håven att det var en 10+.
Saknades lite längd men dock en trevlig fisk.
Har för mej att hon var 102cm

Som vanlig för mej så fick jag dubbelt så många fiskar på spinn som på mete.
Låter nog tjatig nu men satan vad min sjunkande Wolftail rockar:)
Är som vanligt inte sponsrad av Anders på ngt sätt utan tycker bara att det är förbannat bra bete!

Har tidigare i år missat en riktigt bra fisk vid båten men antar en av mina skånska vänner gärna berättar om det inom kort.... Ligister är dom hela högen;)
Tobbe




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar