Sidor

söndag 7 april 2013

Vem har hällt Rotenon i Lödde???

Dag 1: Torsdag 28e mars.
Taggad som tusen efter debaclet sist. Nu ska en madame upp. 6 dagars fiske framför mig och allt känns ljust. Det går inte många timmar innan det river tag i ett av spöna. Ett sjukt aggressivt hugg som jag genast måste besvara med ett mothugg och i den relativt starka vinden blir det snabbt kaos. Pressar fisken mot båten samtidigt som jag måste hålla den fri från den andra linan och fippla med håven som jag slarvigt nog inte fällt upp. Ankaret släpper och båten glider in mot vassen och kränger. Fisken sitter fortfarande kvar och känns ganska anständig. Den går tungt och skakar aggressivt med huvudet. Precis en sådan drill man inte vill ha och pulsen skenar.För att reda ut kaoset pressar jag gäddan hårdare men när den bryter ytan kan jag konstatera att den inte är tillräckligt stor för att behöva håvas. Skattar den till ca 7kg i samma ögonblick som den med ett par rejäla huvudskakningar skickar iväg kroken. Fan! Skönt att hinna se den iaf och inte behöva gå runt med tvivel och ångest. Då är de ju på plats iaf. Resterande 9 timmar är fullständigt händelselösa.

Dag 2: Fredag 29e mars. Fiskar morgon till kväll utan så mycket som ett stirr. Ok förhållanden beträffande sikt men lite för brunt vatten och dålig ström gör fisket svårt. Jobbigt att inte ens få någon indikation på var det kan stå fisk.

Dag 3. Lördag 30e mars. Morgon till kväll igen. Resultat, ett stirr på en het plats som omgående omsätts till hugg. Hinner tänka 13 kilo innan jag sätter mothugget men mitt stenhårda mothugg resulterar i en vinchning halvägs till båten och en ettrig trea visar sig snart. Lite puls iaf men vilken besvikelse med en snipa på den platsen.

Dag 4-6. Söndag-tisdag 31e mars-2 april. Fiske morgon till kväll samtliga 3 dagar. Inte ett stirr, inte ett pet, inte en tendens, verkligen ingenting händer. Förhållandena som tidigare. Bra sikt men jag gillar inte vattenfärgen. Alldeles för humusfärgat och strömmen är miserabel. När man kastar ut i den tröga vattenmassan bildas ett stråk av bubblor på ytan som ligger kvar länge. Ingen bra känsla. Dänger igenom hela dragboxen med. Jiggar, tailar, jerks, vobblers. Jag provar tom spinnare och skeddrag men ingenting hjälper. En par båtar till ute men ingen har någon nämnbar action. Fiskar de sista dagarna parallellt med ett gäng kompisar och alla sliter sitt hår dessa dagar.

Hon ger och hon tar men mest det sista. Många timmar på fiskekontot iaf. Kroppen behöver redan vila och längtar tills vårsäsongen är över.

/Henrik


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar