Sidor

söndag 22 januari 2012

Ibalnd går det inte som man tänkt sig men det kan sluta bra ändå!


Tur i skärgård och eventuellt å var planerad. Laddade hämtade vi kompisen båt och begav oss mot rampen. Väl på plats kunde vi bara konstatera att hela den närmsta kustremsan var täckt med 3-4 centimeter is. Vilken missräkning, nu var goda råd dyra. Bara att kasta om planerna och köra hem och lämna båten. Bestämde oss för att fiska i strömmande vatten istället även om vi skulle förlora mycket dyrbar fisketid. Samma styrkepromenad som Tobbe igår. 600-700 meter med full utrustning, bilbatteri, elmotor och agnhink är bra uppvärmning..Försiktighet med vajern så vi inte skulle riskera samma kritiska situation som Tobbe.Tackelna ute först 10.30 och helt stendött fram till 12. Fan också, detta var ju inte vad vi laddat för. Tung ström och kallt vatten verkade dämpa huggvilligheten men vi fortsatte att fiska metodiskt och nöta av heta spots och till slut lyckades vi lokalisera lite fisk. Taktiskt byte till små agnfiskar och jiggfiske började ge fisk. Till polaren dvs, som landade 3 trinda 4-5 kilos fiskar på kort tid.Jag började misströsta även om ett hugg ju ofta kan räcka för att rädda dagen. Man måste bara få det där hugget..Statiskt fiske på en hotspot vid en uthängande buske i ett bakvatten under en timmes tid kändes rätt men trots upprepade drifter hände inget mer än att betena verkade nervösa. Efter en 40 meters drift bestämmer jag mig för att veva in och ca 5 meter från båten, med iden strax under ytan i ganska högt tempo, händer det osannolika. Med ett kraftigt ryck i spöet, en stor virvel i ytan och en glänsande gäddsida i vattnet så får jag ythugg i januari och i nästan nollgradigt vatten. Vilket enormt häftigt hugg och båda jag och kompisen skriker till av upphetsning. Mothugget sitter och efter en tung fight kan jag landa en riktig "rädda dagen fisk". Med 102 centimeter, 8,5 kg och med ett grymt elakt underbett är jag tillbaka i matchen. Vilket fantastiskt coolt och oväntat hugg. Innan mörkret faller kniper fiskepolaren två fiskar till, varav en riktigt fin strömgädda på nästan 6 kg som ger en tuff fight på jiggspöet. Bilder kommer förhoppningsvis ikväll eller imorgon liksom en uppdatering av fotogalleriet.../Henkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar