Sidor

söndag 7 februari 2016

Ismete och ett kul återseende

Åkte ned till Skåne 22-24e för att jaga barnvagn(?) men spöna fick förstås komma med. Alla förhoppningar om fiske i öppet vatten hade grusats vid ankomst men jag hade förstås garderat mig och även tagit med ismeteprylar. Första dagen gav bara två snipor i några lokala smådammar jag testade. Men vädret var milt och tillät iaf fiske. Jag är helt emot att fiska i för kallt väder både för fiskaren och bytets skull. Andra dagen tillbringades med Stisse i deras klubbvatten i NV Skåne och det är alltid spännande för där simmar ett gäng grova krokodiler. Fisket var bra trots ett stort antal skridskoåkare som gjorde vad de kunde i oväsenväg på isen men det verkade inte påverka gäddorna nämnvärt. Jag fiskade med fyra spön och körde levande på två och sill på två för att kolla vad som verkade bäst. Dammen är intressant för gäddorna där verkar föredra dött när de blir större än ett par kilo. Jag inledde med en tvåkilos snipa på levande. Mörten satt kvar efter avkrokning och fick död och blodig sitta kvar när jag sänkte ned i samma hål. En halvtimme senare högg det igen på det spöet och efter en spännande fight med tunggung gled en koskalle upp i hålet. Ett säkert gälgrepp och upp kom en gammal bekant-"Sillhoran". Henne fick jag 2014 på 111cm-8,92kg men nu hade hon ökat till 9,5 vilket förstås var kul! Det är en tillsynes gammal fisk som inte är rombärande men håller sin rygg och lever sitt liv vidare och gillar sill...😄 Ett mycket lyckat exempel på fungerande cr.



"Sillahoran"
Senare på eftermiddagen missar jag två snipor varav den ena hugger när jag precis borrat ett nytt hål och ska klipsa fast linan. Båda på levande. Ytterliggare någon timme senare får jag en mindre fisk på levande och sen hugger det på ett spö med sill. Ett försiktigt hugg där jag får springa fram och knipsa loss linan och sen är dansen igång. Det visar sig vara en ljus fin gädda kring 6,5 kg. En bra avslutning och precis som Stisse sa så kom de större på dött. Intressant och sporrande. Någon barnvagn hittade jag inte.
Fin gädda som nöp en hel sill

Skridskomaffian störde tydligen inte gäddorna

Koskalle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar