Sidor

tisdag 26 november 2013

Det går bra nu!

Nu blev det äntligen av med ett seriöspass gädda. Som vanligt mina sista pass så är det 5-8 ms nordlig som gäller. Brukar sällan gynna fisket men inget att skylla på, då kunde jag stannat hemma.
Nu visste jag förutsättningarna och så fick det bli.
Jag var på plats innan ljuset kom så första 30 min blev det jerk/spinn i mörker.
Testade min nya gäddfluga. Landade en snipa på den nästan omgående.
Blev dock inte av att jag testade riggen jag fick, det får bli nästa pass.
Kände ganska snabbt att det ska mycket till för att en fin Madame skulle vilja hugga i det klara vattnet och med vind som blåser ut ur varenda vik jag fiskade i.
Jag hade med mej 12 fina beten för mete. Rudor, borrar, id och ngn sutare!
Lägger ut två mete och kör flötestrolling. Djupet är ca 4 meter. Väljer att fiska ett bete runt 2 meter och det andra på ca 3,5 meter. 
Det är ingen fart alls på vattnet. På dom platser jag vill fiska stationärt sätter jag Ipiloten mot den väldigt svaga ström som är mitt i fåran. 
Fungerar perfekt och ett bra alternativ om man inte får iväg sina beten.
Trolla dem dit du vill ha dem sedan på med ipiloten.
Eller som Sven Melander hade sagt. Det går lika bra med ankare;)
Så höll jag på i 5-6 timmar. Dängde samtidigt med sjunkande beten framför båten.
Blev totalt 6 gäddor, 5-1 till dängandet.

Blev inget större alls, tror toppen var runt 4 kg. 
Om man inte räknar fångsten som höll på att kosta mej spö och rulle:)

Råkade vid ett tillfälle lägga linan på jerket runt en gren, började dra lite vackert men märkte att det inte löser sig på det viset. Börjar styra båten dit med två spön släpande bakom båten.
Väl framme ska jag bara vispa bort linan med spötoppen!
Vad händer? Jo spötoppen fastnar på ngt vis i trädet och eftersom jag kör sakta med båten gäller ett snabbt beslut.
Antingen chansa och låte spö och rulle hänga kvar och veva in mina andra spön eller att ta till lagom med våld!
Ni ser på bilden hur det gick:)
Orden som kan komma ur ens mun när det kör ihop sig vid ensamfiske vet vi alla att jag inte kan skriva här;)

Bara att bryta ihop och resa sig starkare och mer motiverad inför nästa pass.
Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar