Sidor

onsdag 2 oktober 2013

Suggans tail-fix

Jag fiskar stundom mycket med tailbeten. Som bakre krok använder jag nästan alltid en större enkelkrok (i detta fall en supervass 8/0). Jag använder detta hellre än trekrok av flera skäl. Betet får ett skönare oregelbundet häng i vattnet, mindre risk för att betet ska felhänga sig i kastet, en uppvinklad enkelkrok samlar mindre skit än vad ytterligare en underhängd trekrok gör - men viktigast... gäddan blir betydligt lättare att kroka loss. Det blir mindre risk för skador på gälbågar etc...
Trams att det skulle kroka sämre än en trekrok. De gäddor som missas på tails gör ändå bara ett försiktigt stjärtnyp och missas oavsett då ändå. Eller är så små att jag helst undviker att de sätter sig. En större gädda som klipper en tail brukar oftast sluka dom brutalt.
...
Tillbaka då till stjärtnyparna... Irritationen med enkelkrok är oftast att gummikroppen blir trött och glider ner på krokböjen efter ett tags fiske. Man försöker rigga om dom ett par gånger tills man kasserar dom.
Så många gånger jag svurit över att svansen har glidit ner på krokböjen.
...
Åtgärd då - Jag använder mig av FOX Power gum som jag med hjälp av en större nål trär in en bit i gummikroppen och sen ut. Denna knyter jag sen runt kroköglan och fixerar sen gummikroppen på så sätt. Denna power gum är fantastisk! Den är superstark, går att knyta och är svagt elastisk och skär därför inte sönder gummikroppen som annan lina skulle göra.
Så nu kan eventuella småsnipor fortsätta dra i svansen och gummikroppen glider ändå inte ner.
Skynda köp! ...för nu tar väl power gum slut i alla butiker då detta har varit ett mycket irriterande problem! I alla fall för mig...

/Suggan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar