Sidor

torsdag 22 augusti 2013

Blekingepass

Jaha då blev det ganska hastigt bestämt att sticka ned till Blekinge och dänga lite. Jag, Skinnet och Kumme trailade ned och fiskade från Skinnets förträffliga Starcraft 168 fiskemaskin. Bestämde oss för att prova ett område där vi inte fiskat tidigare. Förstås alltid en chansning men någon gång ska vara den första även om ett sommarpass kanske inte är optimalt för att avgöra potentialen. resan gick smidigt iaf och kantades förstås av mycket fisketugg.

På plats kan vi konstatera att det är ett ganska kargt skärgårdsavsnitt och finns otroligt mycket att fiska på. Svårt men samtidigt utmanande och nyttigt. Sjukt lätt att fastna i nötande i och kring vikar. Vassjakt är ju absolut inte synonymt med stor gädda i alla lägen. Djupet vi fiskade under dagen låg på 1-5 meter och det blev mycket fiske kring grund, kanter, stengrynnor etc.

Redan i andra ankringen krokas den första snipan och omgående har jag ett tvärstumt hugg som vrider hela båten i mothugget. Olyckligt lossnar gäddan i en stor virvel och betet kommer farande. Svårt bedöma size men det var ingen snipoa iaf och lite ångset får jag allt. Vädret följer för en gång skull prognosen och med 4-7 m/s väst och sydvästvind finns inget att anmärka på. Ca 20grader i luft och vatten och lagom klart vatten samt växlande molnighet är helt ok. Fiskar av stora områden då vi omgående konstaterar att gäddorna står på ostsidan(läsidan!) o av grunden och att det inte verkar löna sig att nöta. En eller två snabba drifter och sen vidare till nästa spot.  Dagen ger 25 gäddor där jag ofint nog kniper 16st. Säkert tappade vi minst lika många så de högg rätt försiktigt eller så var vi ovana med mothuggen;)Tyvärr var ingen ens över 2 kg.. Skinnet har iaf på en bättre fisk som hugger inne vid båten och den är riktigt ryggbred. Vi ser inte riktigt längden men den var säkert över 7 iaf. Konstigt fiske med bara småsnipor och två väsentligt bättre kontakter. Ofta får man ju iaf några fiskar mellan 2-5kg när man får såpass många. Blir ett återbesök någon gång i höst så får vi se vad som händer då.


Lite beten som provades under dagen. Brukar hänga upp de beten jag använt en dag i en hink så att de enkelt kan sköljas av efter fisketuren. Bräckvattnet sliter på grejorna och ger snabbt rostiga krokar om betena får ligga kvar i lådorna.
Skinnet är helt såld på jigg och körde bara gummi hela dagen. Kumme mixade med allt från skeddrag och vobblers till jerk och jag körde också lite av varje men klart mest jerk.


Ganska glupsk. Målmedveten och vill bli stor kanske!

Smack för Skinnet.

Har alltid med mig ett spö för jerks, tailar och stora jiggar i mitt fall ett Fox Warrior jerk and cast 7,6 fot samt ett haspelspö för vobblerss, mindre jiggar och liknande. Ofta byter jag rätt mycket beten och färger under en dag och då tänker man inte alltid på vad som ger fisk men när jag kom hem kunde jag lätt konstatera att mörkare beten varit melodin som så ofta i Blekinge. Överlägset flest hugg och landade gav det rödsvarta betet från gäddgapet längst upp till vänster.

Fångstgivande beten för mig denna dag.


 
 /Henkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar