Sidor

måndag 18 mars 2013

Kompensation för is-bakslaget

Har länge sneglat på en ny håv med stabil ram och gumminät istället för min gamla 50 tums karphåv som tar upp en massa plats och är otymplig i båten. Den har dessutom försakat mig minst en 12 plus fisk som fastnade på utsidan av nätet och bände sig loss i hård ström. Nätet sögs med strömmen och gäddan fastnade när jag skulle dra den över bygeln. Det vill man inte vara med om igen men samtidigt är det förbannat gött att ha en håv att säkra gäddor med när de sitter dåligt. Dessutom är det mycket praktiskt att förvara dem i håven medan man fixar i ordning vägnings- och fotoattiraljer. I håven kan gäddan lugnt stå och vila upp sig medan man förbereder allt.

Idag slog jag till och även Gustav som upplevde isförstoppningen häromveckan blev glad håvägare. Vaknade bara på morgonen och kände att jag ville köpa den. Det blev en Fox Rage XL med rejäl bygel och 100cm öppning och dessutom till rätt pris efter lite prutning så nu saknas bara att inviga den med en 12 plus eller åtminstone en tioklubba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar