Sidor

söndag 8 april 2012

10,7 kg ok??


3 pass med ca 2 veckors mellanrum är nu avklarade i Löddeå/Kävlingeå. Tror det totalt har blivit ca 7 dagars fiske totalt där i år. För min del så blir lär det inte bli mer fiske där denna säsong då andra vatten nu hägrar och mer och mer lekt fisk har dykt upp i ån. Senast jag var där bevittnade jag mycket lek.
Jag började fiska i ån på riktigt år 2002 och fick de första åren bevittna hur ån levererade när den var som bäst. Själv fick jag då en riktigt fin topp och fick bevittna många 15+ mellan 2002-2005. Jag fick t o m se Johan Randéns 20-kilos vägas och släppas tillbaka. Fantastiskt! Snacka om att man blev fartblind de åren.
Ån har tyvärr aldrig visat sig riktigt som förr på flera år nu. Men med minnena av de stora grisarna kan jag inte låta bli att besöka ån och hoppas... Fortfarande levererar ån en och annan riktigt fin gädda om än inte som förr.
Mina pass i år var riktiga surpass. Vissa med riktigt bittra nordvästvindar. Fisket kändes allmänt trögt under alla pass. En hel del blankdagar. Jag nötte ihärdigt i områden som jag hade känsla för att de hyste fisk men med dåliga resultat. Mycket om Löddeå/Kävlingeån handlar om tajming. Mycket ska stämma som väderr, vattenstånd, vattensikt och vart fisk har samlat upp sig. Numera har jag ca 60 mil till vattnet så det gäller att ha lite tur att träffa rätt.
Hursomhelst så toppar mitt fiske dessa pass med en fin gädda på 10,7 kg med endast 103 cm längd. Kändes riktigt kul när man fick henne, samt så var hon i riktigt fin kondition. Hon räddade helt klart dagen och även några dagar därtill. Men........ ändå så måste jag medge att man känner sig lite besviken - för att man har större drömmar och mål - även om de är sjukt svårt att infria. Men det är ju ändå 14-15kg+ man drömmer och längtar efter. Lite av det som tynger är ju att det rör sig om ca 10 månader tills nästa gång man nostalgiskt besöker ån. Med nya hopp och drömmar...
...men visst är jag glad för en vacker tia.... :)
/Suggan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar