Sidor

lördag 10 mars 2012

4 dagars hårdsatsning

Dag 1:
Båtfiske i Lödde på programmet. Superladdad efter en intensiv tentavecka med framgångsrikt resultat. Nu jäklar ska årets första tia upp. Som alltid lite svårt att hitta lugnet och harmonin första dagen och istället för att ligga och nöta på ett fåtal spots så hemfaller man snabbt i att åka runt och försöka täcka allt vatten. Ofta med bristande framgång. Kraftig SO-vind gör fisket till en prövning och det är inte direkt så att man svettas i den skånska snålblåsten. Vattenförhållandena känns heta men det känns inte hett med den isande kylan. Fiskar på mellan 07 och 18 men tyvärr helt utan resultat. Inte ett stirr på hela dagen. Svårt att ligga och nöta på en plats om man inte får den minsta indikation.

Dag 2: "Day of Hell"
Fruktansvärt genomträngande arktisk vind som letar sig genom alla kläder. Börjar inte bra då ena årtullen smiter i vid första uppdragningen av ankaret. Ett tecken som jag kanske skulle följt istället för att ligga kvar ute i skitförhållanden. Men som rubriken antyder så gjorde jag tyvärr det. Kämpar hela dagen med en grymt irriterande och tålamodskrävande vind som sätter mig och båten på svåra prov. Helt omöjligt att få vettiga drifter och fiska som jag önskar. Ett flöte går sönder vid utkast, troligen pga tempskillnaden och jag tvingas knyta om med köldstela fingrar. Något senare kommer ett spö i kläm i båten och vinden hotar samtidigt att trycka in oss i ett mycket besvärligt vassläge. Försöker lossa spöet och resultatet blir ett brott på spötoppen:(. Till slut ger jag upp fisket nere i ån och styr båten högt uppströms. Annorlunda fiske och skyddat från vind men inte ett pet här heller. Lyckas trampa sönder solglajorna och könsorden haglar tätt denna miserabla dag. Tankar som vad fan sysslar jag med? dyker upp i huvudet och ett tag funderar jag nästan på att hoppa i, dyka ned till botten och kila in huvudet under en gren...Behöver jag tillägga att vattentempen var ynka 0,9 grader och det kändes totalt hopplöst.

10,6 kg klockan 9 på morgonen.
Dag 3:
Efter hemkomst är guldfiskminnet där igen och jag börjar direkt längta ut till ån. Kan ju inte vara helt friskt att vilja ut efter en sådan helvetesdag;). Men ett intensivt innebandypass kickar igång endorfinerna och efter omorganisering av grejor och ny plan så hinner jag med 4 timmars sömn. Bestämmer mig för att fiska med vapendragaren Gustav och planen blir ett mera socialt landbaserat fiske längre upp i ån. När jag åker iväg på morgonen så snöar det blötsnö och vädret är inte direkt inbjudande men det känns milt i luften och jag har ändå en bättre känsla än de senaste dagarna. Får ut grejorna vid åtta tiden och omgående missar Gustav ett hugg på sitt flötmete. Vevar bara ut tacklet när han ska spänna upp, utan att känna fisken. Ut med en ny mört och vid niotiden får Gustav en ny chans direkt efter ett nytt utkast. Spöet bågnar ner i handtaget vid mothugget och omgående ser vi en stor fisksida i vattnet. Yes, en storgädda på gång. Efter en odramatisk drill ligger hon säkert i 50 tums håven. Lång men lite magerlagd. 116 cm och 10,62 kg är hon dock ett efterlängat mete Pb för Gustav.

Kvart i ett får jag hugg på mitt flötmete som legat stilla länge utan aktivitet och i mothugget är det åter tvärstopp. Jag hinner precis tänka tanken- Gutt en fin när hon knycker loss. Faaan! Ut med flötmetet igen men hon lär ju inte hugga igen. Får inte tacklet exakt där jag vill utan bestämmer mig för att veva upp mitt bottenmete som ligger längre nedströms och lägga det på huggfläcken. Kastar ut det blott 2-3 meter från flötet och nu exakt på den plats där gäddan högg. Vänder mig om, går upp mot parasollet och ska precis hälla upp kaffe när larmet tar ton. Kan det vara möjligt? Rusar till spöet och sveper in ett stenhårt mothugg. Nu ska hon sitta och det gör hon. Direkt kommer det upp ett megahuvud i ytan och frossan kommer, vad fan är det där??- Håven Gustav, håven, jag har en riktigt fin. Det ser fan ut som ett 15 kiloshuvud! Gäddan rusar inte iväg utan står bara och knycker vertikalt med huvudet. Den får bara inte släppa, vilken ångest det skulle bli! Men Gurra sköter håven galant och vi kan vråla ut lyckan. Lätt en tia men frågan är hur stor? Vänder på henne och ser ett blint öga. What, det är ju fisken Gustav tog för fyra timmar sedan men hon ser ju lite tjockare ut? Mycket riktigt, inte mycket fetare men en mört till har hon hunnit äta och väger nu 10,8 kg. En sådan fisk i ån med 116 cm längd ska åtminstone pressa vågen till 12 men alla kan ju inte ha fetma som ideal. Nu är jag och Gustav buksvågrar. Skönt isen bruten för i år och varsin anständig fisk på mattan denna dag.

4 timmar senare och en lunch emellan nu 10,8 kg.
Dag 4:Åter testar jag Lödde och denna gång i bättre förhållanden. Det soliga fina vädret försvinner efter ett par timmar och ersätts med dis och lite rå vind men ändå ganska behagligt. Kan inte fiska överallt pga vinden men hittar hyfsat lä på några ställen. Fiskar lugnt, metodiskt och bra men huggen uteblir. Fan vad tålamodskrävande åns nedre delar kan vara. Finns få vatten som kräver sådan panna. Man måste tro stenhårt på det man gör för att stå ut. Kör på från 09-18 och i sista timmen får jag till slut ett hugg och kan landa en fin 8 kilos fisk. Skönt att bryta långa raden av blanka dagar i Lödde. Får dock känslan av att fisken inte riktigt kommit på plats i ån. Kanske lite för tidigt eller också vill de bara inte. Alltid mycket teorier och tankar som spökar när det inte hugger men ibland känns ån fullständigt fisktom.

Nu dröjer det för egen del dessvärre en period innan det kan bli aktuellt med fiske igen.

/Henkan

3 kommentarer:

  1. Trevlig läsning, man blir sugen när man ser era rapporter!

    Ska bli roligt att följa utvecklingen... :-)
    Kör hårt!

    H/Matthias

    SvaraRadera
  2. Mycket välskrivet och intressant! :) Fint att era stenhårda satsningar ger resultat! Skitfiske på er! :o)

    Mvh. Jonas

    SvaraRadera
  3. Johan jakobsson16 mars 2012 kl. 12:52

    Hej måste gratulera till en fin fisk, mycket slit och kalla dagar ger resultat:), underbart! Jag undrar om mm kunde få lite tips på hur man ska tackla när man ska mer och vad bör man tänka på för val av fiskeplats för mete? Fiskar mest runt Västervik och N Vättern, men får aldrig någon stor.... Snäll ge mig tips;) Med vänlig hälsning, Johan
    Johanjakobsson@hotmail.com

    SvaraRadera